ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 78
  • کل نظرات : 0
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 362
  • بازديد ديروز : 236
  • بازديد کننده امروز : 90
  • بازديد کننده ديروز : 114
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 5
  • بازديد هفته : 1,714
  • بازديد ماه : 5,936
  • بازديد سال : 68,960
  • بازديد کلي : 360,034
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 3.149.242.253
  • مرورگر : Safari 5.1
  • سيستم عامل :

حدود 200 سال پیش در سال 1812، تیرآهن و فولاد اهمیت خاصی نداشتند. از سال 1730 تا 1830 اختراعات زیادی در زمینه سخت افزار انجام شد. بعدها انواع مختلفی از فلزات از جمله آهن، فولاد و چدن ساخته شد که اهداف مختلفی را دنبال می‌کردند. همزمان با اختراع این فولاد از آن به عنوان در، نرده و ... در منازل مسکونی استفاده می شد.

تیرآهن پروفیلی است که وظیفه اصلی آن تحمل تنش های ناشی از انکرهای برشی و خمشی است و کاربرد اصلی آن در صنعت ساختمان می باشد. این محصول فرآیند نورد گرم را در فرآیند تولید اتخاذ می کند و تنها مراحل مختلفی در فرآیند تولید عادی وجود دارد، مقدار هش آن. این محصول فولادی که به طور گسترده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، با توجه به نسبت بال ها و پیشکش ها به گروه های مختلفی تقسیم می شود.
مهمترین جزء سازه اسکلت فولادی تیر است و به طور کلی بدون ساختار قاب فولادی تیرآهن غیر ممکن است.

تیرآهن ها در ساخت و ساز ساختمان به عنوان اجزای سازه ای تعریف می شوند که وظیفه آنها تحمل بارهای وارده به ساختمان است. تیرآهن ها از دو قسمت بال و روح تشکیل شده اند که قسمت میانی تیرآهن روح است و لبه ها و کناره های آن را بال می نامند.

تیرآهن اساساً برای دریافت بارهای خارج از محور و انتقال به بالها و انتهای تیرآهن طراحی شده است. در واقع تیرآهن تنش های وارد شده بر ساختمان را به نیروهای برشی و خمشی تبدیل می کند. این نیروها در صورت عدم انتقال صحیح می توانند باعث انحراف، خمش و تغییر شکل تیرآهن شوند که می تواند خطرناک باشد و مقاومت ساختمان را در هنگام زلزله کاهش دهد.برای این منظور مکان، نوع تیرآهن و تعداد آن باید توسط کارشناسان بر اساس استانداردهای نظام مهندسی هر کشور تعیین شود.

تیرآهن 60 تا 100 بال پهن با نورد گرم تولید می شود، یک روش متداول شکل دهی فلز نورد گرم است. به این صورت که ابتدا یک شمش از نوع شمش (بلوم) با سطح مقطع و طول مشخص در کوره نورد ریخته می شود که پس از رسیدن به دمای مورد نظر و عبور از پایه نورد اولیه (مجموعه رول)، ضربدر آن مقطع را کوتاه می کند. طول ها اضافه می شود و در نهایت از پایه های میانی و انتهایی غلت می زنند تا به تیرچه تبدیل شوند و سپس به طول دلخواه بریده و بسته بندی می شوند.

بال های پهن تیرآهن با سطح مقطع تقریبا مربعی را می توان به عنوان ستون در سازه استفاده کرد. ستون ها نیروهای باد عمودی و افقی را به فونداسیون ساختمان منتقل می کنند. 3 روش برای استفاده از ستون ها در ساختمان های اسکلت فلزی وجود دارد:

ستون های وسط، اگر آنها را مرکز یک مربع در نظر بگیریم، بار کل مربع را منتقل می کنند.
چوبی که بار نیم مربعی را حمل می کند.
پست های گوشه با مربع های ربع.

همچنین از تیرآهن برای قرار دادن تیرهای مرکزی در سازه های فولادی استفاده می شود. این تیرها در واقع ستون ها و تیرهای اصلی را به یکدیگر متصل می کنند و توانایی سازه را در تحمل بارها و فشارها افزایش می دهند. بسته به نوع و محل تیر میانی از تیرهای مخصوص استفاده می شود.

تیرآهن IPE و INP در ارتفاع 800-600mm و تیرآهن IPB در ارتفاع 100-1000mm تولید می شود. کاربردها تیرآهن در ساختمان ها به عنوان ستون، خرپا، نعل اسب در، پوشش سقف و پل لانه زنبوری استفاده می شود.تیرآهن بر اساس استانداردهای چین و روسیه به شکل I تولید می شود که به آن INP می گویند.
دیگری تیرآهن نوع I است که طبق استانداردهای کشور من ایران و اروپا به نام IPE تولید می شود. از ویژگی های آن می توان به تغییر ناپذیری و یکنواختی بال ها در سراسر تیر اشاره کرد.
همچنین یک تیرآهن به نام Hash وجود دارد، این تیر نام دیگری دارد IPB که با دو بال بسیار عریض و پهن مشخص می شود و در انواع سنگین و سبک (L و V) موجود است.
تیرآهن هایی که در ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: Wide Wing که برای ستون ها و خرپاها استفاده می شود، Half Width، Continental و Honeycomb؛ همانطور که از نامش پیداست سوراخ هایی دارد که نقطه ضعف آن است و باعث کاهش استحکام آن می شود.
اگر تیرآهن ساده است که به اختصار I یا NP نامیده می شود، این نوع تیر به دلیل ارتفاع بین 80-600 میلی متر بسیار کاربردی است و برای ستون ها، خرپاها، روکش درها، پوشش های سقف و پل های لانه زنبوری استفاده می شود.

لانه زنبوری تیرآهن یا CPE نوع دیگری از تیرآهن است که توسط شبکه تیرآهن تولید می شود. این بخش در مواردی استفاده می شود که مقاومت خمشی بالا در وزن کم مورد نیاز است. اما نه برای قطعاتی که نیاز به مقاومت برشی بالایی دارند.

در تولید تیرهای لانه زنبوری ابتدا خطوطی بر روی تیر نورد شده از طریق الگو (به صورت پنج ضلعی به صورت صفحه آهنی سفید یک میلی متری به نام شابلون) کشیده می شود. سپس تیرهای آهنی بر روی شاسی افقی قرار می گیرند و برای جلوگیری از تاب برداشتن آن ها با جوش A جوش می شوند.

بهترین بخش رول شده برای ستون ها، جعبه پهن IPB یا مربع است زیرا از نظر استحکام بهتر از سایر بخش ها است.علاوه بر این، اتصالات تیر به راحتی بر روی آنها در اکثر شرایط عملیاتی انجام می شود. همانطور که گفتیم، هش HEB سنگین است، به این معنی که این نوع تیرآهن بال‌های پهن‌تری نسبت به پرتوهای HEA دارد.

در دسته بندی دیگر، تیرآهن ها بر اساس اندازه محصول طبقه بندی می شوند و می توان آنها را یکی از مهم ترین آنها دانست:
سایز تیرآهن 12
وزن این تیرآهن بین 10.4 تا 26.8 کیلوگرم بر متر است و در صنعت و ساخت و ساز بسیار استفاده می شود. در کاربردهایی با این اندازه، تیرآهن را می توان در ساخت ستون ها، سقف و سرپوش تیرها استفاده کرد.
 
سایز تیرآهن 14
این تیرآهن ها را می توان پرکاربردترین انواع در نظر گرفت. تیرآهن 14 بین 12.9 تا 33 کیلوگرم وزن دارد و از جمله کاربردهای آن می توان به خرپا، نعل اسب و پوشش سقف اشاره کرد. تیرآهن 14 در تمامی کارخانه های کشور تولید می شود.

سایز تیرآهن 16
سایز محبوب دیگر تیرآهن سایز 16 است که بین 15 تا 41 کیلوگرم وزن دارد. از کاربردهای این اندازه می توان به سازه های خرپایی، پوشش سقف و پل های لانه زنبوری اشاره کرد.

 سایز تیرآهن 18
این سایزهای تیرآهن یکی از پرکاربردترین سایزها هستند و همچنین وزنی بین 18 تا 49 کیلوگرم دارند و در سایزهای 14 و 16 موجود می باشند.

 تیرآهن سایز 20

این تیرآهن دارای وزن و استحکام بیشتری نسبت به سایزهای دیگر برای سازه های بزرگتر است که به استحکام بیشتری نیاز دارند. وزن این محصول بین 22 تا 60 کیلوگرم می باشد.

تیرآهن به دلیل مزایایی که دارد به پرمصرف ترین فولاد مقطع تبدیل شده است. این مزایا عبارتند از:

طول عمر
بزرگترین مزیت تیرآهن نسبت به بتن عدم عمر طراحی است.طول عمر سازه های بتنی بین 50 تا 60 سال تعیین می شود، زیرا مقاومت بتن در طول زمان کاهش می یابد. البته عمر مفید سازه های بتنی را نیز می توان با اعمال برخی تکنیک ها در طراحی سازه افزایش داد.

سرعت اجرای بالاتر
اگر از تیرآهن در ساخت اسکلت ساختمان استفاده کنید، سرعت اتمام پروژه شما افزایش می یابد، اما هزینه سازه های بتنی حدود 20 تا 30 درصد ارزان تر است. با توجه به اینکه تکمیل کار و بازگشت سرمایه در اولویت ساخت پروژه های مسکونی است، استفاده نکردن از سازه های بتنی به صرفه است.

تیرآهن علاوه بر مزایای بسیاری که دارد، معایبی نیز دارد و ممکن است گاهی اوقات غیر قابل استفاده باشد. معایب این نوع فولاد عبارتند از:

احتمال پوسیدگی زیاد
تیرآهن معمولا از فولاد معمولی ساخته می شود و بنابراین پتانسیل خوردگی بالایی دارد. این مشکل می تواند طول عمر سازه را کاهش دهد، بنابراین در مناطقی که رطوبت بالایی دارند، فقط می توان از سازه های بتنی استفاده کرد.

نیاز به تخصص بیشتر
اجرای اسکلت فولادی با تیرآهن نیاز به نیروی انسانی متخصص تری دارد و تخصصی تر از ساخت اسکلت بتنی تلقی می شود. این باعث می شود برای ساخت این نوع اسکلت نیاز به نظارت و کنترل بیشتری داشته باشید.

از آنجایی که تیرها و ستون ها مهمترین عناصر سازه ای هستند، انتخاب یک تیرآهن قوی و بادوام بسیار مهم است. امیدواریم بتوانیم ایده ها و اطلاعاتی را برای انتخاب درست در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت فرداد فولاد اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

ارز دیجیتال | بیت کوین | آلت کوین | سیگنال ارز دیجیتال
ارز دیجیتال , قیمت بیت کوین , اخبار ارز دیجیتال , قیمت آلت کوین , اتریوم , ریپل , ترون , آینده ارزهای دیجیتال , بررسی ارزهای دیجیتال , متاورس

پیوندهای روزانه